PAMÁTKY NA BANKOVKÁCH (7)
Mešita al-Azhar v Káhiře
V tomto díle se podíváme do míst, kde vznikly pyramidy a protéká úrodný Nil. Tuto bankovku jste možná na dovolené drželi v ruce, nebo si ji jako suvenýr dovezli domů. Památkou na této bankovce je mešita al-Azhar, která bývá označována západním světem jako Vatikán islámu. Nachází se v hlavním městě Káhiře. Vítejte v zemi písku, v Egyptě.
V tomto díle se podíváme do míst, kde vznikly pyramidy a protéká úrodný Nil. Tuto bankovku jste možná na dovolené drželi v ruce, nebo si ji jako suvenýr dovezli domů. Památkou na této bankovce je mešita al-Azhar, která bývá označována západním světem jako Vatikán islámu. Nachází se v hlavním městě Káhiře. Vítejte v zemi písku, v Egyptě.
Historie
Mešita al-Azhar byla založena Jawharem al-Siqilly v roce 970 a její název v překladu znamená Zářící mešita. Uplynulo 18 let od dostavby mešity a v areálu al-Azhar vzniká univerzita, která se nyní honosí titulem „nejstarší na světě“.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2018.
Dobrodružství poznání První medaile Cypriána Karáska ze Lvovic
Medailérství je specifický výtvarný obor nejen po formální stránce.
Také obsah klade na umělce činné v téhle specializaci zvláštní nároky. Většinou se s tím setkají už v soutěžích na pamětní mince. Jsou zde znenadání přinuceni seznámit se s historickým pozadím vypsaného soutěžního tématu, o kterém do té doby často nevěděli nic. Pokud by do dobových reálií nepronikli, ukázalo by se to na výsledku. Ražbu totiž dostanou do rukou nejen lidé stejně nepoučení, ale také odborníci a ti bývají přísnými kritiky.
Vytvořit medaili s Karlem IV., T. G. Masarykem, anebo třeba s budovou Národního divadla, je obtížné vzhledem k množství dosavadních realizací na stejné téma. V takovém případě musí autor hledat nějaký neobvyklý nový přístup, ať už formální nebo obsahový, anebo rezignovat a přidržet se osvědčeného. Opačná situace nastane, když je umělec konfrontován s tématem málo nebo zcela neznámým. Ocitá se tak v situaci, které horolezci říkají prvovýstup. Jak už přirovnání naznačuje, je to situace zajímavá a případně dramatická. Měl jsem nedávno takovou možnost, když mě Pražská mincovna vyzvala k práci na portrétní oboustranné medaili věnované Cypriánu Karáskovi ze Lvovic (1514–1574). Přiznávám, že jsem do té doby o tomto českém renesančním hvězdáři, kterého například oceňoval i Tycho Brahe, nikdy neslyšel. Což byla samozřejmě moje chyba, kterou ale se mnou sdílí, jak se obávám, většina mých krajanů. Zase jednou jde o případ, kdy významná česká osobnost je víc známa a oceňována za hranicemi, než doma. Zároveň jsem si uvědomil, že mám udělat nejspíš jeho vůbec první medaili, pokud ovšem už v Německu nějakou nemají. To všechno dohromady představovalo dostatečně silnou motivaci.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.